A+ A A-
علی‌اکبر ابراهیمی

علی‌اکبر ابراهیمی

نشانی وبگاه:

ارسنجان در نقشه‌ها و نوشته‌های تاریخی انگلیسی

همیشه این پرسش برایم مطرح بود که از نظر تاریخی کدام یک از دو تلفظ «ارسِنجان» و «ارسَنجان» ریشه‌دارتر و به واژه‌ای که این نام از آن برگرفته شده نزدیک‌تر است. هرچند که در گویش عادی روزمرهٔ مردم، نام شهر با کسرهٔ «س» تلفظ می‌شود، ولی از آن‌جا که در نوشته‌های فارسی به جا مانده از گذشته، معمولا از اعراب‌گذاری خبری نیست، فکر نمی‌کردم سندی مکتوب از گذشته‌ای دورتر به جای مانده باشد که این موضوع را مشخص کند. تا این که چندی پیش در سفری گذرم به فروشگاهی افتاد که بخشی برای نقشه‌های قدیمی داشت. چندین نقشهٔ تاریخی هم از خاورمیانه و ایران داشت که از قرن پانزدهم میلادی به بعد به دست نقشه‌کش‌های غربی و شرقی ترسیم شده بودند. همهٔ آن‌ها را نگاه کردم ولی اثری از ارسنجان روی هیچ‌کدام نبود، در حالی که بعضی از آن‌ها تعدادی از روستاهای نزدیک مانند کمین، مرغاب، سیوند و ... را نشان می‌دادند. حدس زدم چون بیشتر آن‌ها در مسیر راه اصلی قرار دارند بر روی نقشه آمده‌اند و احتمالا به همین دلیل باشد که نشانی از ارسنجان بر روی این نقشه‌ها نیست. ولی این سوال هم‌چنان برایم مطرح بود تا این که کنجکاوی باعث شد تا در اولین فرصت سری به کتاب‌خانهٔ موسسهٔ مطالعات آسیا و آفریقای دانشگاه هامبورگ بزنم تا شاید اطلاعات بیشتری پیدا کنم.

جغرافیای دانش

گروهی از پژوهشگران بنیاد اینترنت آکسفورد وابسته به دانشگاه آکسفورد، یافته‌های جالب خود در زمینه گستردگی و نفوذ دانش و آگاهی در دنیا را با عنوان «جغرافیای دانش دنیا» منتشر کرده‌اند. در مقدمه این مقاله آمده است که «مجموع دانش مدون دنیا به‌طور پیوسته در حال افزایش است و هم‌اکنون هر چند سال دو برابر می‌شود. این دانش کجا به‌وجود می‌آید؟ چه کسانی به آن دسترسی دارند‍؟ چگونه توزیع شده است؟ و از همه مهمتر آیا توانایی ما در تولید و ایجاد دانش مدون، بر اثر پیشرفت فن‌آوری‌های اطلاعات و ارتباطات دگرگون شده است؟» در این گزارش تلاش شده تا به این پرسش‌ها پاسخ داده شود.

فارسی را درست بنویسیم

«خط چهرهٔ مکتوب زبان است و همان‌گونه که زبان از مجموعهٔ اصول و قواعدی به نام دستور زبان پیروی می‌کند، خط نیز باید پیرو اصول و ضوابطی باشد که مجموع آن اصول و ضوابط را «دستور خط» نامیده‌ایم.»

مقدمه کتاب «دستور خطّ فارسی» مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی با این تعریف از دستور خط آغاز می‌شود. امروزه با فراگیر شدن رایانه‌ها و به‌کارگیری هرچه بیشتر آن‌ها برای نگارش و چاپ نوشته‌ها، لزوم پیروی از یک دستور یکسان برای نگارش متن به زبان فارسی بیش از پیش نمایان می‌گردد.

عضو این خبرخوان RSS شوید