A+ A A-
سید حمید رضا رئیس السادات

سید حمید رضا رئیس السادات

پیشنهاد شهر خلاق و شهر دانش محور برای سند توسعه ارسنجان

فرهیختگان محترم دست اندر کار تنظیم سند توسعه ارسنجان لطفا در تنظیم سند توسعه پیشرفت ارسنجان علاوه بر توجه داشتن به فرهنگ و هنر به دانش و خلاقیت نیز توجه ویژه ای داشته باشید. همانطور که مستحضر هستید شهر با فرهنگ و هنر ارسنجان علاوه بر دارا بودن قدمت علمی و پرورش فرهیختگان و اندیشمندان بسیاری در دوران متعدد ، اخیرا نیز همگام با پیشرفت علمی کشور، با داشتن مراکز علمی و پژوهشی متعدد بخصوص وجود دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی در حال تبدیل شدن به یک شهر علم پرور و خلاق می باشد.لذا اینجانب در مقاله زیر سعی نموده ام به طور خلاصه ویژگی های یک شهر خلاق دانش محور را توضیح دهم که امیدوارم در تنظیم سند چشم انداز ارسنجان (اصول و مبانی سند توسعه ) مورد توجه اندیشمندان قرار گیرد.

آسیب های اجتماعی ناشی از دوستی های ناباب

با سلام و عرض ادب و احترام به همه همشهریان عزیز وگرامی، هر چند که یقینا شهر زیبای ارسنجان یکی از شهرهای با فرهنگ و با مردمانی با ادب و مهربان است اما بر خود لازم میدانم که جوانان عزیز شهرمان را هر چه بیشتر با آسیبهای اجتماعی که از لحاظ فرهنگی نیز بسیار اثرات مخربی خواهند داشت آشنا نمایم، بر این اساس و در ادامه مباحث آسیب های اجتماعی و با توجه به نزدیک شدن زمان بازگشایی مدارس و پیدا کردن دوستان جدید بهتر است در خصوص آسیب های اجتماعی ناشی از دوستان ناباب صحبت کنیم البته در ابتدا به ویژگیهای مربوط به دوستان خوب و بد می پردازیم و انشالله در آینده در خصوص آسیب های اجتماعی گروه دوستان ناباب بیشتر بحث خواهیم نمود.

استفاده صحیح از اوقات فراغت

اوقات فراغت یعنی گذراندن وقت برای فعالیت خاص و با هدف خاص. فراغت یعنی وقت آزادی که فرد به فعالیت خاصی مشغول نیست. معمولاً چون کار اهمیت دارد، برای آن برنامه ریزی می شود. ولی به اوقات فراغت توجهی نمی شود و برنامه ای برای چگونه گذراندن آن در نظر گرفته نمی شود.

بوی فصل امتحان آید همی

همزمان با آغاز فصل امتحانات، بسیاری از دانش آموزان، با احساس ناخوشایندی مواجه می شوند كه با نشانه هایی چون تشویش ، وحشت و دلهره همراه است. این حالت در برخی افراد با لرزش در صدا، تعریق، تپش قلب، تنگی و كوتاهی نفس، لكنت زبان و خشكی دهان شروع می شود و بسته به میزان پیشرفت آن به ناراحتی های گوارشی، حالت تهوع و گاه كاهش سیستم دفاعی بدن می انجامد. این حالات نمادی از بروز «اضطراب امتحان» است.

قلیان و عوارض پزشکی و اجتماعی

مخاطرات اجتماعی
قلیان که از یک کوزه شیشه ای یا سفالی، سرک سفالی، نی چوبی یا شیلنگ بلند ساخته شده ، از زمان صفویه به ایران وارد شد و به خاطر نحوه استفاده و ظاهرا کم زیان بودن آن به نسبت چپق، باب طبع ایرانیان قرار گرفت و به سرعت بین مردم رواج یافت. در همین زمان قهوه خانه ها برای اولین بار، در بیرون شهرها برای استراحت مسافران،  راه اندازی شد و قلیان هم به خاطر رواج و محبوبیتش نزد مردم، اندک اندک یکی از عناصر تفکیک ناپذیر آن شد.

سیگار و افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی

سیگار برگ بریده یا خردکردهٔ توتون می‌باشد که معمولاً در کاغذ نازک پیچیده شده است و برای «کشیدن دود» آن به کار می‌رود. سیگار به این معنی را فرنگی‌ها سیگارت می‌گویند. و در اصطلاح آن‌ها به آن‌چه ما سیگار برگ می‌گوییم، سیگار اطلاق می‌شود.
اعتیاد به سیگار که در واقع وابستگی به نیکوتین است به سرعت حاصل می‌شود. تقریبا ٪۸۵ افرادی که فقط یک عدد سیگار کشیده‌اند به مصرف آن ادامه داده‌اند. نیکوتین با فعّال کردن سیستم پاداش دوپامینی باعث اعتیاد به سیگار می‌شود.
در این نظام پاداش مغزی مادّه‌ای شیمیایی ترشح می‌شود که مسئول هیجانات و احساس لذت است. نام این مادّه «دوپامین» است. دوپامین یک انتقال‌دهندهٔ عصبی موجود در مناطقی از مغز است که حرکت، هیجان، شناخت، انگیزش و احساسات لذت‌بخش را تنظیم می‌کند. تحریک بیش از اندازهٔ این نظام، که رفتارهای طبیعی ما را پاداش می‌دهد، اثرات سرخوشی طلب شده توسط کسانی که مواد را سوءمصرف می‌کنند، تولید نموده و به آن‌ها یاد می‌دهند که رفتارشان را تکرار کنند. همچنین به دوپامین مادّه شیمیایی «احساس خوب» نیز گفته می‌شود.

آسیب های اجتماعی

در این مقاله سعی می‌شود ابتدا انواع آسیب‌های اجتماعی مهم که بیشتر خانواده‌ها درگیر آن هستند را معرفی کنیم، سپس به بررسی عوامل موثر در ایجاد آسیب‌های اجتماعی و چالش‌های مشترک این آسیب‌ها بپردازیم.

عضو این خبرخوان RSS شوید